[NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Information and news concerning Maastricht Aachen Airport. You can post links to external websites, please always mention the source.
nickerd
MST-Aviation Member
Posts: 19
Joined: 13 Mar 2017, 21:44

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby nickerd » 01 Oct 2017, 17:54

Langere landingsbaan Maastricht stap dichterbij

De ‘verlenging’ van de landingsbaan van Maastricht Aachen Airport is een stap dichterbij. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur & Milieu heeft toegezegd om binnen drie weken een besluit te nemen over een nieuwe vergunning voor de luchthaven.

De staatssecretaris reageerde in een commissie van de Tweede Kamer over de luchtvaart op vragen van PVV-kamerlid Dion Graus. Deze week werd onder meer vergaderd over de uitbreiding van vliegveld Lelystad, de groei van Schiphol en de gevolgen voor regionale luchthavens.

Volledig
Maastricht beschikt over een asfaltbaan van 2.750 meter, maar volgens de huidige regels mogen vliegtuigen maar 2.500 meter gebruiken. Met een positief besluit kunnen toestellen de volledige baan gebruiken, waardoor grotere en zwaardere toestellen kunnen landen. Met name voor de groei van het vrachtverkeer op de luchthaven is dit van belang.

Vrachtvluchten
De Raad van State heeft al een advies uitgebracht volgens Dijksma. “Dus we kunnen op heel korte termijn definitief een knoop doorhakken.” De staatssecretaris bekijkt ook of Maastricht een deel van de vrachtvluchten van Schiphol kan overnemen.



Source: https://www.upinthesky.nl/2017/09/30/la ... ichterbij/

Siem
MST-Aviation Member
Posts: 287
Joined: 04 Jul 2016, 09:10
Location: RTM / MST

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Siem » 16 Oct 2017, 21:04

FOUTIEVE CIJFERS IN GELUIDBEREKENINGEN LELYSTAD AIRPORT
DEN HAAG - De geluidsberekeningen voor het Milieueffectrapport voor Lelystad Airport zijn deels gebaseerd op foutieve cijfers. Dat schreef demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma maandag in een brief aan de Tweede Kamer. Zij laat onderzoeken of een nieuwe MER nodig is, maar ze verwacht vooralsnog geen grote gevolgen.

Dat de geluidsberekeningen voor Lelystad Airport niet klopten werd eind vorige maand al gemeld door actiegroep HoogOverijssel. Dijksma erkent nu dat er “enkele onvolkomenheden” zijn geconstateerd in de invoergegevens die in 2013 zijn aangeleverd door het Nationaal Luchtvaart- en Ruimtevaartcentrum (NLR) voor de geluidberekeningen in het MER.

Volgens Dijksma gaat om invoergegevens over het prestatieprofiel ofwel de stuwkracht van bepaalde landende vliegtuigen en over het hoogteprofiel van landende vliegtuigen, die te laag zijn verondersteld. Op basis van een eerste inschatting van de mogelijke effecten door onderzoeksbureau To70 zou blijken dat de geluideffecten beperkt lijken.

Consequenties
“Deze beperkte geluideffecten leiden op basis van deze eerste inschatting niet tot een andere conclusie ten aanzien van de B+ als voorkeursrouteset”, schrijft Dijksma. Ze verwacht geen consequenties voor de opening van Lelystad Airport op 1 april 2019.

GroenLinks eist dat de hele milieueffectrapportage voor Lelystad Airport over wordt gedaan. “Het kabinet kan het vliegveld nu niet zomaar doordouwen, dit moet eerst grondig worden uitgezocht, zegt kamerlid Suzanne Kröger. "Tot een nieuw rapport is opgesteld moeten de plannen voor het vliegveld de ijskast in."

Maastricht
Overigens laat Dijksma ook een extra controle uitvoeren op de berekeningen die zijn gedaan voor het concept luchthavenbesluit Maastricht. Bij de Limburgse luchthaven is waarschijnlijk ook gerekend met de profielen waarin onvolkomenheden zijn geconstateerd. Uiterlijk eind oktober wordt de Kamer geïnformeerd over de uitkomsten en consequenties van de toetsing van de berekeningen voor het luchthavenbesluit Maastricht.

popijopi
MST-Aviation Member
Posts: 82
Joined: 04 Jul 2016, 21:38

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby popijopi » 17 Oct 2017, 20:27

acc. Nieuwsblad transport : mrs. Sharon Dijkstra says that no cargo flights from Schiphol will be transferred to Maastricht for the time being. I believe that the new goverment will take all the decisions incl. use full runway lenght. ( more delay ?? )

Siem
MST-Aviation Member
Posts: 287
Joined: 04 Jul 2016, 09:10
Location: RTM / MST

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Siem » 17 Oct 2017, 20:31

popijopi wrote:acc. Nieuwsblad transport : mrs. Sharon Dijkstra says that no cargo flights from Schiphol will be transferred to Maastricht for the time being. I believe that the new goverment will take all the decisions incl. use full runway lenght. ( more delay ?? )
Did you read the whole article? I haven't, but I believe this has to do with the wrong calculations for noise disturbance which also hit Lelystad and even may affect AMS even more! Nonetheless, without the full article, I believe this is more something for the lounge topic.

On-Topic: Secretary of State Dijksma did mention a conclusion before the end of October, despite the wrong numbers used in the calculations.

Lakenees
MST-Aviation Member
Posts: 41
Joined: 23 Aug 2016, 22:15

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Lakenees » 17 Oct 2017, 21:12

Siem wrote:
popijopi wrote:acc. Nieuwsblad transport : mrs. Sharon Dijkstra says that no cargo flights from Schiphol will be transferred to Maastricht for the time being. I believe that the new goverment will take all the decisions incl. use full runway lenght. ( more delay ?? )
Did you read the whole article? I haven't, but I believe this has to do with the wrong calculations for noise disturbance which also hit Lelystad and even may affect AMS even more! Nonetheless, without the full article, I believe this is more something for the lounge topic.

On-Topic: Secretary of State Dijksma did mention a conclusion before the end of October, despite the wrong numbers used in the calculations.


According to article on transport-online due to further delay of new "Luchthavenbesluit"

Siem
MST-Aviation Member
Posts: 287
Joined: 04 Jul 2016, 09:10
Location: RTM / MST

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Siem » 17 Oct 2017, 21:26

Lakenees wrote:
Siem wrote:
popijopi wrote:acc. Nieuwsblad transport : mrs. Sharon Dijkstra says that no cargo flights from Schiphol will be transferred to Maastricht for the time being. I believe that the new goverment will take all the decisions incl. use full runway lenght. ( more delay ?? )
Did you read the whole article? I haven't, but I believe this has to do with the wrong calculations for noise disturbance which also hit Lelystad and even may affect AMS even more! Nonetheless, without the full article, I believe this is more something for the lounge topic.

On-Topic: Secretary of State Dijksma did mention a conclusion before the end of October, despite the wrong numbers used in the calculations.


According to article on transport-online due to further delay of new "Luchthavenbesluit"
The Luchthavenbesluit builds on these numbers, so let's hope the Secretary is finally right with her claim a decision can be made before the end of the month.

Lakenees
MST-Aviation Member
Posts: 41
Joined: 23 Aug 2016, 22:15

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Lakenees » 17 Oct 2017, 21:36

Siem wrote:
Lakenees wrote:
Siem wrote:Did you read the whole article? I haven't, but I believe this has to do with the wrong calculations for noise disturbance which also hit Lelystad and even may affect AMS even more! Nonetheless, without the full article, I believe this is more something for the lounge topic.

On-Topic: Secretary of State Dijksma did mention a conclusion before the end of October, despite the wrong numbers used in the calculations.


According to article on transport-online due to further delay of new "Luchthavenbesluit"
The Luchthavenbesluit builds on these numbers, so let's hope the Secretary is finally right with her claim a decision can be made before the end of the month.


And that it doesnt change the decision

Siem
MST-Aviation Member
Posts: 287
Joined: 04 Jul 2016, 09:10
Location: RTM / MST

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Siem » 17 Oct 2017, 22:00

Lakenees wrote:
Siem wrote:
Lakenees wrote:
According to article on transport-online due to further delay of new "Luchthavenbesluit"
The Luchthavenbesluit builds on these numbers, so let's hope the Secretary is finally right with her claim a decision can be made before the end of the month.


And that it doesnt change the decision
She did not expected it to change. The political urgency in MAA being able to handle more cargo is strong. Even opposition parties want this to happen.

Lakenees
MST-Aviation Member
Posts: 41
Joined: 23 Aug 2016, 22:15

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Lakenees » 18 Oct 2017, 22:10

Vliegveld wil baan toch gaan gebruikenGepubliceerd: 18-10-2017 15:20
Laatste update: 18-10-2017 15:05

Maastricht Aachen Airport (MAA) is van plan op vanaf 29 oktober de volledige start- en landingsbaan van 2750 meter gewoon te gaan gebruiken. Zo niet, dan zullen vliegtuigmaatschappijen het vliegveld links laten liggen, aldus de directie van de luchthaven tegen 1Limburg.

Maandag bleek dat de datum in het gedrang komt, omdat bij de berekeningen van de geluidsoverlast zou zijn uitgegaan van foutieve gegevens. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu besloot de geluidsberekeningen nogmaals onder de loep te nemen. "Op 29 oktober begint het winterseizoen. Dertig vrachtmaatschappijen kunnen dan niet meer op Schiphol terecht. Wij zijn een alternatief voor deze maatschappijen", aldus directeur Jos Roeven. Hij verwacht dat vliegtuigmaatschappijen zullen uitwijken naar luchthavens in het buitenland, wanneer de baan niet volledig open zal gaan. Het betreft een verlenging van 250 meter, waardoor vrachtmaatschappijen vanuit Maastricht ook vluchten kunnen maken naar China en Amerika, omdat ze met meer vracht en brandstof kunnen opstijgen. Volgens Roeven voldoen zij aan alle veiligheidseisen en is het wachten op toestemming van het ministerie. Wanneer die toestemming zal komen, is nu niet meer duidelijk. Actiegroep 'Niet Meer Vliegen Op Beek' toont verzet tegen het gebruik van de volledige landingsbaan en hoopt dat nieuwe geluidsberekeningen aantonen dat er een forse toename van geluidsoverlast zal zijn.

Share to Facebook Share to Twitter Share to Google+

Lakenees
MST-Aviation Member
Posts: 41
Joined: 23 Aug 2016, 22:15

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Lakenees » 19 Oct 2017, 07:56

Vanaf volgende zomer is het mogelijk om vanaf Maastricht Aachen Airport (MAA) naar meer bestemmingen te vliegen. Onder andere vliegmaatschappij Corendon gaat het aantal vluchten uitbreiden vanaf het Limburgse vliegveld.

Dat bevestigt algemeen directeur Jos Roeven van Maastricht Aachen Airport.

Fors toegenomen
De Turks-Nederlandse maatschappij heeft nu zes vluchten naar drie bestemmingen. Dat worden volgend jaar veertien vluchten naar tien bestemmingen.

Bestemmingen
Corendon vliegt nu naar het Turkse Antalya, het Griekse Heraklion en het Portugese Faro. Welke bestemmingen erbij komen, is nog niet duidelijk. "Maar het zullen vooral bestemmingen richting Spanje, Turkije en Griekenland worden", aldus algemeen directeur Roeven. Ook Ryanair zal volgens hem de aantal vluchten uitbreiden. Van elf naar twaalf. Ryanair vliegt op drie bestemmingen. Ook Germania zal in de zomer weer terugkeren naar Beek.

170.000 reizigers
Door de toename van het aantal vluchten zal het aantal passagiers toenemen. Dit jaar verwacht het vliegveld ruim 170.000 reizigers. Dat zal groeien naar 200.000 in 2018. Wel vreest Roeven dat de aangekondigde vliegtaksnog roet in het eten kan gooien. In het verleden verplaatste Ryanair al vluchten omdat Nederland een vliegtaks had ingevoerd.

Cargovluchten
Ook het aantal cargovluchten zal volgend jaar toenemen. Van 21 naar 28. Maastricht gaat dan 140.000 ton vracht afhandelen. Dit jaar verwacht Roeven dat Maastricht zo'n 100.000 ton.

RHE
MST-Aviation Member
Posts: 67
Joined: 04 Jul 2016, 08:16

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby RHE » 19 Oct 2017, 09:12

Lakenees wrote:(...) Ook Ryanair zal volgens hem de aantal vluchten uitbreiden. Van elf naar twaalf. (...)


?

ALC 3x, BRI 2x, GRO 2x = 7 flights p/w.

Lakenees
MST-Aviation Member
Posts: 41
Joined: 23 Aug 2016, 22:15

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Lakenees » 19 Oct 2017, 09:50

RHE wrote:
Lakenees wrote:(...) Ook Ryanair zal volgens hem de aantal vluchten uitbreiden. Van elf naar twaalf. (...)


?

ALC 3x, BRI 2x, GRO 2x = 7 flights p/w.
RHE wrote:
Lakenees wrote:(...) Ook Ryanair zal volgens hem de aantal vluchten uitbreiden. Van elf naar twaalf. (...)


?

ALC 3x, BRI 2x, GRO 2x = 7 flights p/w.


No Idea, i thought the same. Message is copied from 1Limburg. What is more disturbing (to me at least) is that from these numbers you can conclude that Damco is either not sure yet or simply not happening.

Tim
MST-Aviation Member
Posts: 115
Joined: 05 Jul 2016, 10:20

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Tim » 19 Oct 2017, 11:06

https://l1.nl/welke-bestemmingen-komen- ... rt-132683/

Wizzair is also mentioned in this article!

popijopi
MST-Aviation Member
Posts: 82
Joined: 04 Jul 2016, 21:38

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby popijopi » 19 Oct 2017, 11:10

Lakenees wrote:
RHE wrote:
Lakenees wrote:(...) Ook Ryanair zal volgens hem de aantal vluchten uitbreiden. Van elf naar twaalf. (...)


?

ALC 3x, BRI 2x, GRO 2x = 7 flights p/w.
RHE wrote:
Lakenees wrote:(...) Ook Ryanair zal volgens hem de aantal vluchten uitbreiden. Van elf naar twaalf. (...)


?

ALC 3x, BRI 2x, GRO 2x = 7 flights p/w.


No Idea, i thought the same. Message is copied from 1Limburg. What is more disturbing (to me at least) is that from these numbers you can conclude that Damco is either not sure yet or simply not happening.


L1limburg mention also : Wizzair returns in S18. ( no indication of dest. and number of flights)

Limburgwiki
MST-Aviation Member
Posts: 79
Joined: 23 Jul 2016, 14:20

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Limburgwiki » 19 Oct 2017, 11:51

Enkele maanden geleden sprak men over 2 nieuwe bestemmingen van Ryanair, nu weet ik niet wat voor invloed de huidige problemen bij ryanair hier invloed op hebben, en of dit nog steeds actueel is. Wizzair zou alleen winterstop zijn, en/of KTW en een 2de bestemming, dit is meer kosten dekkend voor de luchthaven. (Warsaw en Budapest, zijn geloof ik de 2 favorieten)

Limburgwiki
MST-Aviation Member
Posts: 79
Joined: 23 Jul 2016, 14:20

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Limburgwiki » 19 Oct 2017, 12:02

Welke bestemmingen komen erbij op Maastricht Aachen Airport?

Of ze eind deze maand hun start- en landingsbaan volledig in gebruik kunnen nemen is nog even afwachten, maar over een paar maanden vertrekken hoe dan ook meer vliegtuigen vanaf Maastricht Aachen Airport.

Corendon gaat namelijk het aantal bestemmingen vanaf Maastricht Aachen Airport fors uitbreiden.

Van 6 vluchten naar 3 bestemmingen naar 14 vluchten naar 10 bestemmingen.

Welke nieuwe bestemmingen zijn dat, wilden we weten van Jos Roeven van Maastricht Aachen Airport:

00:00 / 00:17(audio)

Het zullen voornamelijk bestemmingen zijn in Griekenland, Spanje en Turkije. Dat zijn natuurlijk de bekende vakantiebestemmingen. Maar er is nog niks concreet.

Jos Roeven van Maastricht Aachen Airport

Ook prijsvechter Ryanair gaat vanaf volgende zomer meer vliegen vanaf de luchthaven in Beek.

Bovendien keren Germania en Wizzair terug op Maastricht Aachen Airport.

Al met al zal het vliegveld hierdoor met tien procent groeien naar 200.000 passagiers.


l1.nl

Boug91
MST-Aviation Member
Posts: 10
Joined: 26 Jul 2016, 16:26

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Boug91 » 20 Oct 2017, 02:32



Return to “MST Info & News”



Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest