[NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Information and news concerning Maastricht Aachen Airport. You can post links to external websites, please always mention the source.
Siem
MST-Aviation Member
Posts: 287
Joined: 04 Jul 2016, 09:10
Location: RTM / MST

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Siem » 05 Apr 2017, 13:48

Damco bundelt import op Maastricht Airport
Maastricht Airport - Damco, de expeditiedochter van het grote Deense A.P. Møller-Mærsk, gaat de inkomende luchtvrachtlogistiek in Europa bundelen op Maastricht Aachen Airport (MAA).
Source: Nieuwsblad Transport (subscribers only)

Siem
MST-Aviation Member
Posts: 287
Joined: 04 Jul 2016, 09:10
Location: RTM / MST

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Siem » 05 Apr 2017, 14:07

Consortium met VolkerWessels legt beslag bij Maastricht Airport
Een consortium waar VolkerWessels bij betrokken heeft voor €18 mln beslag gelegd bij Maastricht Aachen Airport Beheer & Infrastructuur BV. Dat blijkt uit onderzoek van het FD in het Kadaster.

Escaleren
Het beslag is gelegd door Aviation Logistics Development Company BV, een samenwerkingsverband van VolkerWessels Bouw en Vastgoedontwikkeling en projectontwikkelaar Impeerium. ALDC is betrokken bij plannen om een nieuw hotel te bouwen bij de luchthaven Maastricht Aachen Airport (MAA).
Een woordvoerder van VolkerWessels bevestigt de beslaglegging. 'ALDC heeft een voorlopig ontwerp gepresenteerd. Er is een zakelijk verschil van inzicht ontstaan, dat willen we niet verder escaleren dus meer kunnen we er niet over zeggen. We willen dit graag via gesprekken oplossen.'

Ruzie
Eerder berichtte dagblad De Limburger al dat er ruzie was ontstaan over de plannen voor een nieuw hotel op de kwakkelende luchthaven. De plannen kwamen van een consortium met ALDC, de Belgische projectontwikkelaar George Pantelis en het bedrijf Impeerium, dat eigendom is van Edgar Peer, de voormalige havenwethouder van Amsterdam.
Het consortium heeft plannen voor een hotel aan de Vliegveldweg in Beek, met negentig drie- en viersterrenkamers. Het gebouw moet een gezamenlijke entree krijgen met een speelautomatenhal. In het complex zou ook een foodcourt moeten komen, met ruimte voor drie restaurantformules. Volgens De Limburger stelt de provincie echter dat de deelnemende partijen een deadline hebben gemist om voor 1 oktober 2016 concrete plannen te presenteren.

Leegstaande vrachtloods
Een woordvoerder van Maastricht Aachen Airport verwijst voor commentaar naar de provincie Limburg. Die weigert op de zaak in te gaan. 'We zitten in een juridische procedure. Zolang die duurt doen wij daar geen uitspraken over', aldus een woordvoerder. Hoe lang de procedure al gaande is wil de woordvoerder niet zeggen. 'Dat weet ik niet.'
Maastricht Aachen Airport belandde in 2013 in financiële problemen. In juni 2013 kwam de provincie Limburg te hulp met een reddingsplan van €4,5 mln. Zonder die steun zou de luchthaven failliet zijn gegaan. MAA heeft sinds het in 2004 geprivatiseerd werd structureel financiële problemen, onder meer door teruglopende volumes in de luchtvracht. In 2015 kocht de provincie voor €7,55 mln van ALDC een nieuwe luchtvrachtloods die nauwelijks werd gebruikt, maar waar MAA wel een jaarlijkse huur van €550.000 betaalde. Ook zegden provincie en gemeenten €15,5 mln toe voor achterstallig onderhoud en €15 mln voor uitbreiding van wegen, taxibanen en een nieuw platform.

Source: FD.nl

Tim
MST-Aviation Member
Posts: 115
Joined: 05 Jul 2016, 10:20

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Tim » 05 Apr 2017, 18:54

Siem wrote:
Damco bundelt import op Maastricht Airport
Maastricht Airport - Damco, de expeditiedochter van het grote Deense A.P. Møller-Mærsk, gaat de inkomende luchtvrachtlogistiek in Europa bundelen op Maastricht Aachen Airport (MAA).
Source: Nieuwsblad Transport (subscribers only)


Quick google research shows that they are hiring personnel for the Maastricht office. Anyone with full acces to the article?

popijopi
MST-Aviation Member
Posts: 82
Joined: 04 Jul 2016, 21:38

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby popijopi » 06 Apr 2017, 11:33

Tim wrote:
Siem wrote:
Damco bundelt import op Maastricht Airport
Maastricht Airport - Damco, de expeditiedochter van het grote Deense A.P. Møller-Mærsk, gaat de inkomende luchtvrachtlogistiek in Europa bundelen op Maastricht Aachen Airport (MAA).
Source: Nieuwsblad Transport (subscribers only)


Quick google research shows that they are hiring personnel for the Maastricht office. Anyone with full acces to the article?


For more info. see WIJLIMBURG. on internet.

Damco expects to handle 30.000 tons of cargo this year for MAA . ( total volume on a full year 120.000 ton )

Siem
MST-Aviation Member
Posts: 287
Joined: 04 Jul 2016, 09:10
Location: RTM / MST

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Siem » 06 Apr 2017, 11:45

The full story:
Luchtvracht uit China voortaan via Beek
De Deense containergigant Maersk wil de luchtvracht die uit China naar Nederland komt, in de toekomst laten vliegen op Maastricht Aachen Airport.
Dat meldt Nieuwsblad Transport (€). Dit jaar zou er al zo'n 30.000 ton luchtvracht op Beek afgehandeld moeten worden, van de 120.000 ton die Maersk jaarlijks naar Nederland importeert. Maersk-dochter Damco is verantwoordelijk voor de luchtvracht.
Het voordeel van Maastricht boven andere luchthavens is dat er hier nog ruim voldoende capaciteit is om vluchten af te handelen, en dat Beek verkeerstechnisch gunstig ligt. Bovendien heeft Maastricht Aachen Airport sinds vorig jaar een grote vrachtloods waar de vluchten afgehandeld kunnen worden.
Source: 1Limburg.nl

markremmel
MST-Aviation Member
Posts: 802
Joined: 28 Jun 2016, 09:20

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby markremmel » 11 Apr 2017, 08:49

Short article on WijLimburg.nl "Jos Roeven nieuwe directeur Maastricht Aachen Airport" (in Dutch only).

https://www.wijlimburg.nl/nieuws-overzicht/jos-roeven-51-nieuwe-directeur-maastricht-aachen-airport/


Regards,
Mark
No part of this publication may be reproduced in any form or other methods such as social media including aviation forums, without the prior written permission of the publisher.

The information is provided "as is" without warranty of any kind.

markremmel
MST-Aviation Member
Posts: 802
Joined: 28 Jun 2016, 09:20

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby markremmel » 12 Apr 2017, 11:24

Nieuwe bestemmingen voor Maastricht Aachen Airport

Op termijn komen er nieuwe bestemmingen bij op Maastricht Aachen Airport. Dat zegt de nieuwe directeur, Jos Roeven.
Hij is in gesprek met vier partijen om tot uitbreiding van het aantal bestemmingen te komen. Welke maatschappijen dat zijn, wilde hij niet zeggen.
Anderhalf jaar
Roeven was hiervoor werkzaam als directeur bij een vrachtafhandelaar op Schiphol. Hij heeft zichzelf anderhalf jaar de tijd gegeven om Maastricht Aachen Airport weer winstgevend te maken.


http://www.1limburg.nl/nieuwe-bestemmingen-voor-maastricht-aachen-airport
Source: 1Limburg
No part of this publication may be reproduced in any form or other methods such as social media including aviation forums, without the prior written permission of the publisher.

The information is provided "as is" without warranty of any kind.

Lakenees
MST-Aviation Member
Posts: 41
Joined: 23 Aug 2016, 22:15

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Lakenees » 19 Apr 2017, 11:07

Interesting article in " De Limburger" today. CEO Jos Roeven "expects to announce two new freighters very soon" "Tonnage will be doubled this year for sure"

Not so possitive about passenger lines tough
Image

Lakenees
MST-Aviation Member
Posts: 41
Joined: 23 Aug 2016, 22:15

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Lakenees » 21 Apr 2017, 12:03

Siem wrote:
Damco bundelt import op Maastricht Airport
Maastricht Airport - Damco, de expeditiedochter van het grote Deense A.P. Møller-Mærsk, gaat de inkomende luchtvrachtlogistiek in Europa bundelen op Maastricht Aachen Airport (MAA).
Source: Nieuwsblad Transport (subscribers only)


Article is accessible for everyone now

popijopi
MST-Aviation Member
Posts: 82
Joined: 04 Jul 2016, 21:38

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby popijopi » 26 Apr 2017, 16:36

[quote="popijopi"][quote="popijopi"][quote="popijopi"]

Some year figures given by CBS for MAA

year ....... pax ....... cargo

2016 ....... 176.562 .... 60.480

2015 ....... 195.180 .... 56.622

2014 ........ 241.473 .... 56.693

date : 2017 jan. 31]

2017 ... jan. ........ febr.....march

pax.... 6095 ....... 5562..... 6847
cargo... 2923 ...... 5697..... 6917

date : 2017 april 26

User avatar
Jesse_V
MST-Aviation Moderator
Posts: 355
Joined: 03 Jul 2016, 19:53

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Jesse_V » 10 May 2017, 12:46

1limburg today:

Spottersheuvel en bankjes voor Maastricht Airport

Met zaken als een spottersheuvel, een uitkijken en bankjes hoopt Maastricht Aachen Airport omwonenden gunstiger te stemmen.

De directie van het vliegveld in Beek kwam op dat idee na een bezoek aan vliegveld El Prat bij Barcelona. Met zulke voorzieningen en overleg met de omgeving heeft dat vliegveld de buurtbewoners voor zich weten te winnen.
Kind regards,
Jesse

- Flickr - JetPhotos -

Sharjahboy
MST-Aviation Member
Posts: 25
Joined: 17 Jul 2016, 14:09

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Sharjahboy » 10 May 2017, 17:00

Good idea

Lakenees
MST-Aviation Member
Posts: 41
Joined: 23 Aug 2016, 22:15

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Lakenees » 11 May 2017, 09:18

Does anyone have a clue when the final go for the use of the full length of the runway can be expected?

User avatar
Jesse_V
MST-Aviation Moderator
Posts: 355
Joined: 03 Jul 2016, 19:53

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Jesse_V » 11 May 2017, 09:26

Lakenees wrote:Does anyone have a clue when the final go for the use of the full length of the runway can be expected?


Maybe a reason why it is taking so long

Omwonenden: bewust gerommeld met cijfers vliegveld
Omwonenden van Maastricht Aachen Airport zijn furieus. Ze vinden dat ze op het verkeerde been zijn gezet door de onjuiste cijfers die zijn gecommuniceerd over het aantal vliegbewegingen.
De Alliantie tegen Uitbreiding MAA heeft zich deze week opnieuw beklaagd bij staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu, schrijft De Limburger.

Rekenfoutje
Volgens de luchthaven zal het aantal vluchten na het in gebruik nemen van de volledige start- en landingsbaan toenemen met 12 per dag. Bij een nacalculatie blijkt het echter om 28 extra vluchten per dag te gaan.

Volgens de overheid gaat het om een rekenfoutje en was er geen kwade opzet in het spel.

Onafhankelijk
De omwonenden hebben door het incident geen vertrouwen meer in de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Maastricht (CRO). Dit overlegorgaan waarin alle betrokken partijen verenigd zijn, had de belangen van de bewoners en het vliegveld juist bij elkaar moeten brengen.
Lees ook: Zwaarder luchtverkeer toegestaan op Maastricht Airport

Bewuste actie
Volgens de Alliantie wekt voorzitter Hub Meijers, oud-burgemeester van Onderbanken, de indruk niet onafhankelijk te zijn. Hij zou bewust de verkeerde cijfers hebben doorgespeeld naar het ministerie. De Alliantie wil volgens de krant dat de staatssecretaris onderzoek gaat doen naar het functioneren van de CRO.


Src: 1Limburg
Kind regards,
Jesse

- Flickr - JetPhotos -

popijopi
MST-Aviation Member
Posts: 82
Joined: 04 Jul 2016, 21:38

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby popijopi » 23 May 2017, 16:34

[quote="popijopi"][quote="popijopi"][quote="popijopi"][quote="popijopi"]

Some year figures given by CBS for MAA

year ....... pax ....... cargo

2016 ....... 176.562 .... 60.480

2015 ....... 195.180 .... 56.622

2014 ........ 241.473 .... 56.693

date : 2017 jan. 31]

2017 ... jan. ........ febr.....march.....april

pax.... 6095 ....... 5562..... 6847......15.478
cargo... 2923 ...... 5697..... 6917.......5.478

date : 2017 may 23th.

glidepath
MST-Aviation Member
Posts: 3
Joined: 19 Oct 2016, 10:19

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby glidepath » 01 Jun 2017, 12:59

Today in Dagblad de Limburg, only in Dutch.

'Twijfels over contract nieuwe exploitant vliegveld Maastricht'

Omwonenden van vliegveld Maastricht Aachen Airport betwijfelen of de provincie wel gerechtigd was om een contract te sluiten met de nieuwe exploitant.

DOOR SJORS VAN BEEK EN JULE PEETERS

De zogeheten concessie-overeenkomst met de Turkse firma TCGI is een publiekrechtelijke overeenkomst op basis van aanbestedingen. ,,En ik vraag me daarom af of de provincie wel het bevoegd orgaan was om dit contract te sluiten", aldus voormalig hoogleraar procesbestuursrecht Tak gisteren in de rechtbank Roermond.
Volgens Tak is alleen de staatssecretaris bevoegd om concessies te verlenen rond het vliegveld. Tak sprak als omwonende tijdens een procedure die door hem en anderen is aangespannen. Ze willen een verbod om het verlengstuk van de baan te gebruiken zolang allerlei juridische procedures nog niet volledig zijn afgerond.
Eén procedure is in het kader van de Wob (Wet openbaarheid van bestuur): de bewoners willen inzage in het gesloten contract dat is afgesloten met de Turkse exploitant. Dat hebben ze nodig voor beoordeling van het concept-Luchthavenbesluit, de vergunning om de verlengde baan te benutten. De omwonenden willen ook weten of de staatssecretaris het contract zelf eigenlijk wel heeft ingezien. De provincie was zonder bericht van verhindering afwezig. De rechtbank doet binnen veertien dagen uitspraak.
Bij de gemeente Meerssen ligt momenteel een verkeersbesluit ter inzage om naast de zuidkant van de startbaan verkeerslichten te plaatsen. Die moeten verhinderen dat passanten bij de start van bepaalde vliegtuigen in de luchtstroom van de motor belanden.

User avatar
cargolouk
MST-Aviation Member
Posts: 364
Joined: 03 Jul 2016, 19:20

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby cargolouk » 04 Jun 2017, 16:20

In Dutch:

Sjors van Beek en Jule Peeters zijn beide werkzaam als journalisten bij De Limburger/Limburgs Dagblad :lol: :lol:
Kind Regards/Greetz
Louk

The sky is the limit … but the opportunities are unlimited!

nickerd
MST-Aviation Member
Posts: 19
Joined: 13 Mar 2017, 21:44

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby nickerd » 05 Jun 2017, 13:30

Een deel van het Limburgs Parlement voelt zich op het verkeerde been gezet over de bouw van een nieuw hotel bij Maastricht Aachen Airport. Daarover is een juridisch gevecht ontstaan tussen de provincie en projectontwikkelaar Volker Wessels.

Spiksplinternieuw
In een statencommissie wezen PvdA, GroenLinks en Volkspartij Limburg erop dat de aankoop van een spiksplinternieuwe vrachtloods van bouwer/eigenaar Volker Wessels onlosmakelijk gekoppeld was aan de bouw van een viersterrenhotel door het bedrijf. Ook zou de provincie de passagiersterminal opknappen.

'Absurd hoog bedrag'
Volgens Jos van Rey ging het om een absurd hoog bedrag, vanwege de koppeling met het hotel. Naar verluidt zou het gaan om zo'n 7,5 miljoen euro. Maar inmiddels heeft de provincie gebroken met Volker Wessels. Die heeft daarop een rechtszaak aangespannen tegen de provincie.

Breuk
VVD-gedeputeerde Twan Beurskens stelde totaal niet wakker te liggen van de breuk. "Ik blijf met tot de laatste seconde als gedeputeerde inspannen voor een hotel maar dan met een andere partij", aldus Beurskens. Volgens hem voldeed Volker Wessels niet aan de afgesproken voorwaarden.

Vrachtloods
De gedeputeerde gaf wel toe dat hij het beeld heeft opgeroepen dat de koop van de vrachtloods en het hotel bij elkaar hoorden door het woord 'package deal' te gebruiken. Want we hadden geen hard contract, stelde Beurskens.

De provincie is sinds 2014 eigenaar van Maastricht Aachen Airport.


source: 1limburg https://www.1limburg.nl/juridisch-gevec ... ection-736 (Dutch only)

Lakenees
MST-Aviation Member
Posts: 41
Joined: 23 Aug 2016, 22:15

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Lakenees » 06 Jun 2017, 13:36

Why are all regular cargoflights still being handled at the old cargo apron instead of the new D-Apron?

rickvermeule
MST-Aviation Member
Posts: 8
Joined: 04 Jul 2016, 08:46

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby rickvermeule » 06 Jun 2017, 16:44

Lakenees wrote:Why are all regular cargoflights still being handled at the old cargo apron instead of the new D-Apron?


The new cargo terminal is not fully equipped at the moment. They cannot handle the aircraft whilst only using the East terminal. Besides, All the cargo for planes on the D-apron has to come over from the north terminal. Good example is the Etihad not that long ago, all the equipment has been standing there for over 2 weeks.

Kind regards,

Rick


Return to “MST Info & News”



Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest