[NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Information and news concerning Maastricht Aachen Airport. You can post links to external websites, please always mention the source.
popijopi
MST-Aviation Member
Posts: 65
Joined: 04 Jul 2016, 21:38

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby popijopi » 27 Jul 2017, 14:54

Siem wrote:Cargo April 2017 is best figure in 10 year's time except for 2011! If we count back to 1999, only 2007 and 2011 were better years.

Meanwhile, also the figures for May 2017 have been updated:

Cargo: 6034 tonnes
Pax: 21751

Note that Cargo has had an all time high May figure since 1999!
For pax, still some work needs to be done, but it shows a healthy seasonal increase compared to April 2017 (15478) and year-on-year increase compared to April 2016 (17161).


Figures june 2017 added.

pax. :...18.631
freight : 4.813

BeekMST
MST-Aviation Member
Posts: 107
Joined: 04 Jul 2016, 20:48

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby BeekMST » 07 Aug 2017, 15:07

Brussel stemt in met steun voor luchthaven Maastricht

De Europese Commissie ziet geen bezwaren in een Nederlands steunprogramma voor Maastricht Aachen Airport in Beek. Luchtvaartmaatschappijen kunnen daarbij op opstartsubsidies rekenen als zij nieuwe routes openen.

Het gaat om een steunprogramma met een omvang van maximaal € 10 mln. Volgens het dagelijks bestuur van de Europese Unie is er geen sprake van concurrentieverstoring, mede omdat de subsidies niet zijn bedoeld voor bestemmingen die door omliggende luchthavens worden bediend.
Brussel maakte het besluit maandag bekend. De overheidssteun, die loopt tot eind 2019, was in maart dit jaar aangemeld.

Maastricht Aachen Airport kan wel een steuntje in de rug gebruiken. De afgelopen drie jaren daalde het aantal vervoerde passagiers. In 2013 belandde de luchthaven in financiële problemen. Een reddingsplan van de provincie Limburg bracht toen uitkomst.


https://fd.nl/economie-politiek/1212958/brussel-stemt-in-met-steun-voor-luchthaven-maastricht

huyskens85m
MST-Aviation Member
Posts: 12
Joined: 18 Jul 2016, 12:48

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby huyskens85m » 07 Aug 2017, 16:31

Also on 1Limburg.nl
[url][/http://www.1limburg.nl/brussel-stemt-met-nederlandse-steun-voor-luchthaven-beek?context=topstoryurl]

BeekMST
MST-Aviation Member
Posts: 107
Joined: 04 Jul 2016, 20:48

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby BeekMST » 07 Aug 2017, 22:25


Terminal Maastricht Aachen Airport gaat totaal op de schop.

De terminal van Maastricht Aachen Aiport gaat volledig op de schop. Op dit moment worden plannen uitgewerkt om het vliegveld te moderniseren.
"Ik denk dat er over een jaar een heel andere luchthaven staat", zegt Jos Roeven, directeur van vliegveld Beek.

Steunprogramma
In die plannen is ook veel aandacht voor de uitstraling van het vliegveld en de beleving voor de klant. Het vliegveld kreeg maandag van de Europese Commissie toestemming om deel te nemen aan een Nederlands steunprogramma.

Nieuwe vliegroute
Doel is om een internationale verbinding te leggen met een andere grote luchthaven binnen Europa. Met het geld dat de luchthaven krijgt wordt korting gegeven op start- en landingsrechten voor vliegmaatschappijen die een nieuwe vliegroute naar Maastricht-Aachen willen beginnen.


http://www.1limburg.nl/l/50663

Siem
MST-Aviation Member
Posts: 237
Joined: 04 Jul 2016, 09:10

Re: [NEWS] MST - Maastricht Aachen Airport BV

Postby Siem » 10 Aug 2017, 11:02

A more elaborate piece by De Limburger:
Maastricht Aachen Airport krijgt grondige opknapbeurt
De passagiersterminal op Maastricht Aachen Airport krijgt een grondige facelift.

De voorgevel en het interieur gaan stevig op de schop. Meer sfeer, meer beleving voor de klant. "Hier begint het vakantiegevoel.”

Plannen
De provincie en de directie van Maastricht Aachen Airport hebben een projectteam samengesteld, dat met hulp van externe deskundigen de plannen voor een facelift gaat onderzoeken en uitwerken. Voor het pimpen van de voor- en zijgevels en andere noodzakelijke aanpassingen is zo’n anderhalf miljoen euro van de provincie beschikbaar. De exploitant, TCGI, neemt de overige kosten voor zijn rekening.

"De terminal is ooit gebouwd om 700.000 passagiers per jaar door te laten. Wanneer meerdere vluchten tegelijk vertrekken, zorgt dat voor opstoppingen aan de balie", zegt luchthavendirecteur Jos Roeven. "Door een aantal kleine ingrepen, moeten lange rijen straks worden voorkomen.”

Foodcourt
De huidige terminal ademt vooral soberheid. "Wij willen meer uitstraling en sfeer creëren. Een chique tegelvloer, een totaal nieuw verlichtingsplan en iets van vertier voor vooral kinderen. Daarnaast denken we aan een foodcourt in plaats van een restaurantje.”

Het projectteam onderzoekt samen met externe deskundigen en lokale partners de mogelijkheden. Daarnaast is de airco aan vervanging toe, moet er een nieuw plafond in en verdient het interieur een likje verf. "We hopen dat we alles kunnen realiseren binnen het budget van een paar miljoen. Zo niet, dan zullen we het plan iets moeten uitkleden.”

Beleving
Omdat het vakantiegevoel al direct op de luchthaven zou moeten beginnen, zet Roeven vol in op wat tegenwoordig ‘beleving’ wordt genoemd.

Het moderniseringsplan moet in het eerste kwartaal van volgend jaar gereed zijn en de uitwerking moet liefst nog voor het nieuwe zomerseizoen aanvangen. "De aanleg van een nieuw plafond en het schilderwerk zouden uiteraard al komende winter kunnen gebeuren.”

Nieuw hotel
In het plan van de architect zal ook rekening worden gehouden met een eventueel nieuw hotel door een derde partij. "Althans, de mogelijkheid voor een gemeenschappelijke ingang. In essentie zijn wij voorstander van een luchthavenhotel. Om te voorkomen dat in de toekomst allerlei aanpassingen moeten gebeuren en extra kosten worden gemaakt, lijkt het ons zinvol om nu al met een hotel rekening te houden.”

Signaal
Roeven acht het signaal van Brussel, om 10 miljoen euro van provincie en Rijk te mogen inzetten als subsidie om nieuwe airlines binnen te halen, zeer waardevol. Inmiddels is met Saudi Cargo een nieuwe vrachtcarrier binnen. Een keer per week brengt een vliegtuig vooral textiel vanuit Bangladesh naar Beek, om vervolgens terug te keren naar de thuisbasis in Saudi-Arabië.


Return to “MST Info & News”



Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest